Loty widokowe

Protokół z zebrania sekcji szybowcowej - 3 lipiec 2016

2016-08-09 //Wstecz
Protokół z zebrania sekcji szybowcowej razem z operatorami wyciągarki, w celu omówienia zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania lotów za wyciągarką
Zebranie zostało zwołane na wniosek Kierownika Odpowiedzialnego Aeroklubu Nowy Targ Marka Lijewskiego

Data 3.07.2016r

Miejsce sala wykładowa aeroklubu Nowy Targ

Czas 10.00

Zebranie rozpoczął kol. Marek Lijewski , zaznaczając o tym , iż wykonywanie lotów szybowcowych za wyciągarką niesie ze sobą więcej zagrożeń niż wykonywanie lotów na holu za samolotem i określił spotkanie jako czas na wspólne zastanowienie się nad tymi zagrożeniami oraz wyciągnięcie wniosków jak należy postępować podczas wykonywania lotów oraz w sytuacjach szczególnych. Dalszą część zebrania poprowadził kierownik ds. bezpieczeństwa aeroklubu kol. Marek Misztal. Marek Misztal przedstawił na wstępie przeczytał zebranym 6 uchwał PKBWL dotyczących wypadków jakie się zdarzyły w Polsce podczas wykonywania lotów za wyciągarką po czym przystąpiono do dyskusji mającej na celu utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas lotów. Po dyskusji w której uczestniczyła większość zebranych ustalone zostały następujące zasady przypominające o właściwym postępowaniu.

 

  1. Przerwanie wszelkich rozmów w kwadracie podczas momentów wrażliwych lotów, szczegójnie podczas startu, aby kierującemu lotami nie przeszkadzać
  2. Przeszkolenie ściągarkowych . Minimum 5 jazd samochodem z wyszkolonym wcześniej uczestnikiem lotów, oraz minimum jedna obecność szkolonego przy bębnie z liną podczas ściągania dla zoobrazowania sytuacji i przedstawienia zachowania liny
  3. Wprowadzić nazwę ściągarki jako „AUTO” w celu uniknięcia nieporozumień podczas korespondencji radiowej.
  4. Zastosować dwa rodzaje łączności w AUCIE, aby uniknąć niepotrzebnej korespondencji na częstotliwości 122,3 MHz
  5. AUTO przed szybowcem zwalnia powoli, nie nagle
  6. W celu uniknięcia przedłużania naprężania liny , AUTO będzie podjeżdżać przed szybowiec na odl.ok. 8-10m.
  7. Sprawdzanie łączności w szybowcu - sprawdzać przed hangarem a nie na starcie.
  8. Po lotach należy właściwie podłączać akumulatory w celu ich normalnego naładowania przed następnymi lotami,
  9. W przypadku najechania na linę przez szybowiec podczas naprężania liny natychmiast przerwać start.
  10. Wypuszczający szybowiec przestrzega sygnalizacji wzrokowej tj
    • uniesione ramię pionowo- lina podczas naprężania
    • opuszczone ramię do poziomu – gotów do startu
    • energiczne machanie ramieniem w pionie sytuacja szczególna przerwać start
  11. podczas holu za wyciągarką należy bezwzględnie zachować prędkość manewrową szybowca, oraz nie dopuszczać do nadmiernego rozpędzenia
  12. Zakaz startu szybowca z balastem za wyciągarką , dotyczy to szybowca Jantar standard 3

 

Protokół sporządził Marek Misztal


Dodatkowa informacja - Szanujmy nasz wspólny sprzęt

  • Szybowce - prosimy uczniów / pilotów szybowcowych o zakładanie pokrowców na kabinki szybowców po dniu lotnym w hangarze.
  • Samoloty - prosimy o zakładanie osłonek na rurki pitota w samolotach po lotach.