Loty widokowe

Samolot pasażerski Junkers F.13 na lotnisku w Nowym Targu

2015-01-25 //Wstecz
Samolot pasażerski Junkers F.13 na lotnisku w Nowym TarguNa oficjalne otwarcie pierwszego w II RP lotniska turystycznego, które miało miejsce 3 sierpnia 1930 r., do Nowego Targu i na Podhale przyleciało kilkanaście typu samolotów wojskowych i cywilnych.
Obok bojowych maszyn myśliwskich i liniowych tudzież aeroklubowych drewnianych awionetek, szczególną uwagę mieszkańców przykuwały dwie maszyny, wyróżniające się wielkością oraz nowoczesną jak na ówczesne czasu sylwetką tj. samoloty Junkers F.13. Należały one do przedsiębiorstwa lotniczego Polskich Linii Lotniczych „LOT”, spółki z większościowym kapitałem państwowym, powołanej 1 stycznia 1929 r.

Samolot pasażerski Junkers F.13 na lotnisku w Nowym Targu.

W „mieście” pojawiły się dwa samoloty z floty liczącej 15 maszyn tego typu, noszące cywilne oznaczenia SP –AAA (nr. fabryczny 580) o imieniu własnym „Adam” i SP – AAH (nr. fabr. 775) o imieniu „Henryk”. Obie maszyny wzbudziły duże zainteresowanie mieszkańców, dla których stanowiły doskonałe tło szeregu wówczas wykonanych pamiątkowych fotografii. Samoloty nie pozostawały jedynie obiektem do fotografowania, ale przed wszystkim pozwalały co bardziej odważnym na doznanie niezapomnianych wrażeń podniebnej podróży.

Samolot pasażerski Junkers F.13 na lotnisku w Nowym Targu.

Jedną z atrakcji uroczystości poświecenia lotniska były bowiem loty widokowe nad Podhalem i Tatrami, wykonywane właśnie przez pasażerskie Junkresy. Za drobną opłata wynoszącą 2 zł za bilet + 8 zł. zwrotnej kaucji za ew. czyszczenie kabiny, każdy żądny wrażeń mógł taki lot odbyć. Chętnych, jak donosiła ówczesna prasa, było bardzo wielu, dlatego samoloty wznosiły się i lądowały z pasażerami na pokładzie do późnych godzin popołudniowych.

Samolot pasażerski Junkers F.13 na lotnisku w Nowym Targu.

Junkres F.13. był samolotem konstrukcji niemieckiej zaprojektowany i wyprodukowana w zakładach Junkers w 1919. Był to pierwszy samolot komunikacyjny konstrukcji całkowicie metalowej. W Polsce pojawił się w 1921 r. kiedy to przedsiębiorstwo Aero-Targ wypożyczyło 6 Junkersów F 13 z gdańskiego przedsiębiorstwa pocztowego Danziger Luftpost i uruchomiło komunikację na trasie W.M Gdańsk – Poznań – Warszawa na okres Targów Poznańskich.

Samolot pasażerski Junkers F.13 na lotnisku w Nowym Targu.

W roku 1922 przedsiębiorstwo lotnicze Aerolloyd kupiło 6 Junkersów F 13, a w latach 1923 i 1925 po 3 następne. Nosiły one znaki od P-PALA do P-PALH i od P-PALK do P-PALN. Po reorganizacji przedsiębiorstwa i zmianie nazwy na Aerolot, zakupiło one 4 dalsze Junkersy (P-PALO, P-PALP, P-PALR i P-PALS). Łącznie więc polskie lotnictwo cywilne posiadało 16 samolotów tego typu. Jeden z nich, P-PALS został rozbity w 1925. Utworzone w 1929 Polskie Linie Lotnicze "Lot" przejęły 15 pozostałych Junkersów. Otrzymały one w tym roku też nowe znaki rejestracyjne: od SP-AAA do SP-AAH, od SP-AAJ do SP-AAK i od SP-AAT do SP-AAW. Kilka samolotów zostało skasowane w latach 30., a pozostałe 9 sprzedane wytwórni Junkers w 1936 w zamian za samolot pasażerski Ju 52/3mge.
(ROCH)