Loty widokowe

Artur Kielak - mistrz ekstremalnej akrobacji

2013-05-22 //
Artur Kielak - mistrz ekstremalnej akrobacjiGościem tegorocznego pikniku będzie Artur Kielak z Aeroklubu Śląskiego, pilot samolotów akrobacyjnych, Mistrz Polski (2011) i członek Kadry Narodowej w akrobacji samolotowej. Artur Kielak zaprezentuje się w pokazie ekstremalnej akrobacji na najnowszym samolocie akrobacyjnym SBach XA-41.

Samolot XA-41 produkowany jest w Niemczech koło Magdeburga w fabryce XtremeAir Gmbh. Wykonany jest z kompozytów oraz włókien węglowych. Kadłub samolotu to monolit zbudowany na bazie plastra miodu z węglowym użebrowaniem wzmacniającym całą strukturę. Skrzydło składa się z dźwigara głównego, zbudowanego w całości z włókna węglowego i wyposażone jest w lotki na całej rozpiętości. Lotki zamocowane są na pięciu zawiasach, które stanowią użebrowanie skrzydła, zwiększając jego wytrzymałość i sztywność. W każdym ze skrzydeł znajduje się zbiornik paliwa o pojemności 105 litrów, a łączna pojemność wszystkich trzech zbiorników wynosi 280 litrów. W pełni zatankowany samolot może przelecieć 1400 km z prędkością 370 km/godz. Podwozie maszyny zbudowane jest ze sprężystych stalowych goleni, które przymocowane są do łoża silnika. Usterzenie poziome i pionowe wykonano z włókna węglowego, a wszystkie metalowe elementy są pokryte elektrolitycznie cynkiem w celu zabezpieczenia przed korozją.



XA-41 napędzany jest silnikiem Lycoming AEIO 580 B1A o mocy 315 KM, zasilany benzyną lotniczą Avgas 100 LL. Samolot wyposażony jest w niemieckie trójłopatowe śmigło MTV-9 o średnicy 1800 mm. Kokpit zaprojektowano i innowacyjnie, i praktycznie. Cały panel instrumentów pokładowych przymocowany jest do owiewki i podnosi się wraz z nią, a zajmowanie miejsca w kokpicie jest bardzo łatwe i przypomina "wchodzenie do wanny", jak mówią latający samolotem piloci. Instrumenty pokładowe to ciekłokrystaliczny monitor parametrów silnika z systemem ostrzegania o awarii oraz podstawowe przyrządy nawigacyjne i pilotażowe.



foto. Tadeusz Brodalka