Loty widokowe

TS-8 Bies czyli żywa historia polskich skrzydeł

2013-04-01 //
TS-8 Bies czyli żywa historia polskich skrzydełMiło nam poinformować, że udział w tegorocznym pikniku potwierdziła Fundacja Zabytki Polskiego Nieba, która w pokazie zaprezentuje legendarny Polski samolot szkolny TS 8 Bies.



Fundacja została ustanowiona przez Jana Borowskiego i jego syna Stanisława w celu muzealnej ochrony przed zniszczeniem i zapomnieniem zabytkowych samolotów, a przede wszystkim przywracaniem tych unikalnych maszyn do stanu lotnego.

Jej działania polegają na gromadzeniu wyposażenia i dokumentacji lotniczej, jak też ,a raczej przede wszystkim, rekonstrukcji, przywracaniu do stanu lotnego i konserwacji zabytkowych maszyn. Zadaniem Fundacji jest również popularyzacja polskiej oraz światowej tradycji, historii i technikilotniczej oraz prowadzenie działalnościedukacyjnej i oświatowej w tym zakresie.

Działalność gospodarcza Fundacji, prowadzona na potrzeby jej działania, polega na odpłatnej naprawie i konserwacji statków powietrznych, ich wynajmie i dzierżawie bez załogi lub z załogą oraz obsłudze naziemnej.
Zapraszamy do odwiedzenia oficjalnej strony fundacji --> FUNDACJA ZABYTKI POLSKIEGO NIEBA



PZL TS-8 Bies, polski samolot szkolno-treningowy z 1957, opracowany przez zespół konstrukcyjny pod kierunkiem T. Sołtyka; jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa; pierwszy lot prototypu TS-8 P1 Bies - 23 VII 1955; seria informacyjna 10 egz.; pierwszy powojenny samolot z polskim silnikiem; na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych samoloty te były w lotnictwie polskim podstawowym sprzętem szkolno-treningowym; silnik gwiazdowy 7-cylindrowy WN-3 o mocy 243 kW (330 KM). Odmiany: TS-8 BII Bies, samolot szkolno-treningowy z 1958; produkowany seryjnie w WSK PZL Mielec; wersja bez uzbrojenia; seria 229 egz.; łączna produkcja z odmianą TS-8 BIII Bies - 239 egz.; silnik gwiazdowy 7-cylindrowy WN-3 o mocy 243 kW (330 KM); rozpiętość 10,5 m, dł. 8,55 m, wys. 3 m, pow. nośna 19,1 m2; masa własna 1245 kg, całkowita 1559 kg; prędkość maks. 310 km/h, pułap 6000 m, zasięg 725 km; TS-8 BIII Bies, samolot szkolno-treningowy z 1960; ostatnia wersja produkcyjna z niewielkimi zmianami konstrukcyjnymi.