Loty widokowe

Taylorcraft Auster IV - prawdziwy weteran II Wojny Światowej

2012-08-13 //
Auster
Taylorcraft Auster IV - prawdziwy weteran II Wojny ŚwiatowejKolejną perełką Nowotarskiego Pikniku Lotniczego będzie zasłużony w bojach, najnowszy w Polsce „warbird”, 68-letni Taylorcraft Auster IV. Egzemplarz wyprodukowany w kwietniu 1944 roku (numer seryjny 799, numer RAF MT255) uczestniczył w działaniach wojennych II Wojny Światowej na pierwszej linii frontu. Od 23 czerwca 1944 do maja 1945 uczestniczył w walkach - od Normandii aż po Niemcy.
 
Auster był używany do korygowania ognia artylerii w 659 Dywizjonie, wspierając działania 1 Armii Kanadyjskiej, więc również Dywizje Generała Maczka. Po wojnie w rękach prywatnych w Hiszpanii. W 2010 roku został zakupiony przez Jacka Mainką i wyremontowany w Anglii, by w 2011 roku przylecieć do Polski.

Warto zaznaczyć, iż jest to pierwszy egzemplarz historyczny samolotu tego typu w naszym kraju, i jeden z nielicznych latających w Europie tej wersji (4 latające egzemplarze). W latach 1943-1944 wyprodukowano 254 egzemplarze Auster'ów IV. Używane były głównie przez dywizjony współpracy z artylerią. Królewskie Siły Powietrzne używały Auster'ów również do lotów dyspozycyjnych, zastępując DH Tiger Moth, które przesunięto do lotów szkoleniowych. Samoloty tego typu w 1945 roku brały udział w lotach zwiadowczych w rejonie Forli w północnych Włoszech wspierając walki II Korpusu w barwach Polskiego  663 Dywizjonu Samolotów Artylerii. Również Polskie 131 Skrzydło Myśliwskie używało kilkunastu Auster'ów.

Posiadający wspólne korzenie z Piper Cub’em  Auster IV charakteryzuje się krótkim startem, dzięki lekkiej konstrukcji przy stosunkowo mocnym silniku (Lycoming 130 KM), dobrą widocznością do tyłu i nad skrzydłem oraz łatwością pilotażu. Nie był wyposażony w żadne uzbrojenie - zwrotność, zejście nad ziemie i własne linie obrony były jedynym środkiem obrony przed atakiem myśliwca. Konstrukcja lekka – rurki kryte płótnem, rozpiętość skrzydeł - 10,97 m, długość samolotu - 6,83 m. Prędkość przelotowa 180 km/h, prędkość przeciągnięcia to około 55 km/h przy wysuniętych klapach do lądowania. Bez dodatkowego zbiornika może przelecieć 400 km.

Auster IV MT255 to skromny choć prawdziwy weteran frontu zachodniego II Wojny Światowej. Podczas pokazów samolot będzie zaprezentowany w locie oraz na pokazie statycznym.