Loty widokowe

Powitanie nowych samolotów - JAKa 12A oraz Cessny 172S Skyhawk SP na nowotarskim lotnisku

2012-04-26 //Wstecz
Powitanie nowych samolotów - JAKa 12A oraz Cessny 172S Skyhawk SP na nowotarskim lotniskuJest nam niezmiernie miło poinformować, że w dniu 25.04.2012r. na lotnisku w Nowym Targu wylądowały po raz pierwszy dwa samoloty, które będą użytkowane przez nasz Aeroklub.
Pierwszy z nich JAK 12A o znakach SP-CAG, będzie służył naszym szybownikom, umożliwiając im wzbicie się powietrze. Samolot JAK 12A w porównaniu do JAKa 12M jest dopracowany aerodynamicznie. Kadłub samolotu stał się bardziej wysmukły, zmniejszono przekrój osłony silnika. Dzięki temu poprawiły się osiągi i udźwig samolotu. Prostokątne skrzydło otrzymało trapezowy obrys końcówek, podparte było jednym zastrzałem zamiast dwóch i wyposażone w automatyczne sloty. Usterzenie poziome otrzymało obrys trapezowy zamiast prostokątnego. Wzbogacono wyposażenie pilotażowe i nawigacyjne samolotu, zamiast drążka sterowego zastosowano wolant. W ZSRR zbudowano łącznie 3801 samolotów Jak-12 (w tym 3013 wersji R, M i A). 
Samolot zostały zakupiony w listopadzie ubiegłego roku od Centralnej Szkoły Szybowcowej w Lesznie. W trakcie kilku miesięcy przeszedł generalny remont płatowca: pokryto go nowym płótnem, wymieniono wszystkie linki sterowe itp. Wykonano także szczegółową inspekcję silnika. Samolot, po wykonanych próbach w locie, otrzymał od Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodę na wykonywanie lotów. 
Podstawowe parametry samolotu JAK12A można znaleźć tutaj.

Drugi samolot, który będzie bazował na nowotarskim lotnisku to Cessna 172S Skyhawk SP. Samolot został pozyskany przez inwestora prywatnego, członka naszego Aeroklubu, a następnie został oddany w użytkowanie w celach szkolnych i treningowych dla członków naszego Aeroklubu. Cessna 172 Skyhawk posiada cztery miejsca, jest samolotem jednosilnikowym o charakterze górnopłata. Wyprodukowanych zostało więcej egzemplarzy Cessny 172 niż jakiegokolwiek innego samolotu, jest to najprawdopodobniej najpopularniejszy samolot szkolno-treningowy na świecie. Samolot jest wyposażony w awionikę opartą na Garminie G1000 z funkcją autopilota. Garmin G1000 jest to zintegrowany system instrumentów pokładowych stosowany w wielu samolotach lotnictwa ogólnego (General Aviation) oraz małych samolotach odrzutowych. Składa się z dwóch 10.4 calowych wyświetlaczy. Jest to najnowocześniejsza maszyna, jaka kiedykolwiek stacjonowała na nowotarskim lotnisku.
Broszura informacyjna na temat samolotu - tutaj

Aeroklub Nowy Targ